fbpx

Fælgopretning

Kort om fælgopretning

Det er ikke så tit det sker, men du kan være uheldig, at køre i et større hul i vejen eller rabatten, og så kan fælgen blive slået skæv. Er uheldet ude, så vil mange nok tænke, at der skal en ny fælg til, før det bliver godt igen, men det er mere reglen end undtagelsen, at fælgen sagtens kan rettes op igen.

Det er ikke en gør-det-selv opgave, at rette en alufælg op igen, for det kræver både udstyr, ekspertise og masser af varme, at få oprettet en alufælg.

Afspil video
fælgreparation-af-kantskadet-fælg

Er dækket skadet?

Det første der skal ske, er at dækket skal afmonteres fra fælgen, så det er let at få fælgen tilbage i den oprindelige form. Ved afmontering af dækket, så skal dækket inspiceres for skader. For det der ofte sker, når du rammer en kantsten eller et hul i vejen, er at den påvirkning som fælgen får, først rammer dækket, og ødelægger det.

Her er et eksempel på, hvad der kan ske med dækket, når du kommer for tæt på kantstenen. skadet dæk Sker det, at dækket bliver ødelagt på denne måde, så er der ikke nogen anden vej, end at få monteret et nyt dæk, da det er ulovligt at køre med, og der vil være en risiko for, at dækket springer under kørsel.

FAQ

Ofte stillede spørgsmål!

Fælge spiller en afgørende rolle i bilens samlede ydeevne og sikkerhed. De holder dækket på plads og sikrer, at køretøjet kører glat. Men fælge kan blive skæve, hvilket kan føre til en række problemer med bilens håndtering, komfort og sikkerhed. Der er flere årsager til, at fælge kan blive skæve, herunder:

 

  • Påkørsel af huller i vejen: En af de mest almindelige årsager til skæve fælge er, når et køretøj kører ind i et hul i vejen med høj hastighed. Den pludselige og hårde påvirkning kan bøje fælgen og i nogle tilfælde endda forårsage revner. Især i tiden efter vinteren ses en stigning i antallet af huller på vejene, da frostvejret bidrager til dannelse af huller i asfalten. Risikoen for skæve fælge forøges yderligere, hvis køretøjet er udstyret med lavprofildæk, da disse dæk har mindre polstring til at absorbere stød fra sammenstød, hvilket gør fælgene mere sårbare.
  • Kollision med kantsten: At ramme en kantsten, især ved parkering eller ved at tage et sving for tæt, kan også forårsage betydelige skader på en fælg. Afhængigt af vinklen og hastigheden af kollisionen kan fælgen blive skæv eller få dybe ridser.
  • Ulykker og sammenstød: Trafikulykker eller sammenstød med andre objekter, såsom sten eller huller på vejen, kan forårsage direkte skade på fælgene, hvilket resulterer i, at de bliver skæve.
  • Slitage over tid: Selv normal kørsel over længere tid kan bidrage til, at fælge bliver skæve. Dette skyldes den konstante belastning og de små påvirkninger, fælgene udsættes for dagligt. Over tid kan dette føre til, at fælge mister deres oprindelige form.
  • Dårlig vejbelægning: Regelmæssig kørsel på dårligt vedligeholdte veje med mange bump, huller eller ujævnheder kan gradvist beskadige fælgene. Dette er især et problem i områder med hyppige temperaturændringer, hvor veje hurtigt kan forfalde.
  • Overbelastning: At overbelaste et køretøj ud over dets anbefalede vægtgrænse kan også føre til skæve fælge. Den ekstra vægt øger belastningen på fælgene, hvilket kan føre til deformation over tid.
  • Fabrikationsfejl: Selvom det er sjældent, kan fabrikationsfejl også være en årsag til, at fælge bliver skæve. Dette kan skyldes fejl i materialet eller i fremstillingsprocessen.

 

Det er vigtigt at være opmærksom på tegn på skæve fælge, såsom vibrationer i rattet, unormalt dækslid eller ændringer i køreegenskaberne. Hvis du mistænker, at dine fælge er skæve, er det bedst at få dem inspiceret af en professionel for at undgå yderligere skader på dit køretøj og for at sikre din sikkerhed på vejen.

Fælgopretning er en specialiseret proces, der involverer reparation af skæve eller beskadigede fælge, så de vender tilbage til deres oprindelige form og funktion. Denne proces kræver både ekspertise og specialudstyr for at sikre, at fælgene ikke kun ser godt ud, men også kører perfekt. Her er et overblik over de trin, der typisk indgår i processen med fælgopretning:

 

  • Inspektion: Det første skridt er en grundig inspektion af fælgen for at identificere omfanget af skaden. Dette kan omfatte alt fra små buler til mere alvorlige skævheder eller revner. Konkluderer vi at fælgen ikke kan rettes tilfredsstillende eller sikkerhedsmæssigt, bliver den afvist 
  • Afmontering af dæk: Før selve opretningsprocessen kan begynde, skal dækket afmonteres fra fælgen. Dette sikrer, at reparationen kan udføres uden at beskadige dækket, og giver også teknikeren bedre adgang til at arbejde med fælgen.
  • Opvarmning: Afhængigt af fælgens materiale og skadens art, kan det være nødvendigt at opvarme fælgen for at gøre materialet mere formbart. Dette skridt skal udføres med stor omhu for at undgå yderligere skader på fælgen.
  • Opretningsprocessen: Ved hjælp af specialiseret udstyr presses fælgen forsigtigt tilbage i sin oprindelige form. Dette kan kræve anvendelse af forskellige teknikker og værktøjer, afhængigt af fælgens design og skadens omfang.
  • Finjustering: Efter den indledende opretning foretages yderligere justeringer for at sikre, at fælgen er perfekt rund og i balance. Dette trin er afgørende for at sikre, at fælgen kører jævnt, når den er monteret på bilen igen.
  • Afsluttende inspektion og finish: Fælgen inspiceres igen for at sikre, at alle skævheder er blevet rettet korrekt. Eventuelle kosmetiske skader, såsom ridser eller skader efter opvarmning, kan også blive rettet i dette trin. Bliver fælgen rettet i fronten, kan det af kosmetiske årsager være nødvendigt med omlakering
  • Montering af dæk og afbalancering: Når fælgen er blevet fuldstændig repareret og kontrolleret, monteres dækket igen, og fælgen afbalanceres for at sikre en jævn kørsel, uden rystelser.

 

Processen med fælgopretning kræver dygtighed og præcision for at sikre, at fælgen ikke kun ser ud som ny, men også opfylder alle sikkerhedsstandarder.

At opdage en revne i din alufælg kan være bekymrende, og det er ikke noget du bør kører med. Det er ikke unormalt at en fælg revner, og mange vil nok tænke at der skal en ny fælg til, men det er ikke altid nødvendigt at købe en ny fælg. En revne i fælgen kan nemlig oftest repareres og det er ikke noget der koster mange penge, eller tager lang tid.

 

  • Revner ved opretning af fælg: Under opretning af alufælge er det ikke usædvanligt, at der opstår revner på grund af den intense belastning, der påføres fælgen i processen. Da skævheden blev pådraget fælgen er der en chance for at der er dannet mikrorevner i aluminiumet, og når fælgopretningen bliver udført, så springer disse revner frem og bliver til synlige revner.
  • Reparation af revnet fælg: Reparationsprocessen indebærer svejsning af revnerne, og dette foregår ved TIG svejsning. Det er vigtigt at det bliver udført korrekt, ellers vil revnen bare springe op igen, og det vil udgøre en sikkerhedsrisiko. Revnen skal svejses fra begge sider, for at være sikker på at metallet er penetreret helt. Når revnen er svejset sammen, skal den svejsning som er på dæksiden fjernes, for ellers kan dækket ikke slutte tæt. Dette kan gøres på en drejebænk, eller eventuelt ved manuel slibning.

 

Vores tilgang til reparation af revner i alufælge sikrer, at din fælg ikke kun repareres æstetisk, men også at dens styrke og holdbarhed genoprettes. Vi tror på at levere løsninger, der står distancen, så du kan køre sikkert og med tillid.

Under opretningen af en alufælg, hvor både varmebehandling og pres på flere tons anvendes direkte på metallet, opstår der en betydelig risiko for skade på fælgens maling. Hvis ikke det er fordi lakken allerede er blevet beskadiget under det sammenstød, der forårsagede fælgens skævhed.

For mindre skævheder, typisk fundet på fælgens bagside, som udgør størstedelen af de tilfælde vi støder på, er det ofte ikke nødvendigt at lakere fælgen efter opretning. Det er værd at bemærke, at opretning af disse mindre skævheder ikke altid kræver anvendelse af høj varme, og det er ofte denne varmebehandling, der nødvendiggør en ny lakering, da den eksisterende lak ikke kan modstå varmen.

Hvis skævheden derimod befinder sig på fælgens forside, kan det næsten garanteres, at lakken vil tage skade i opretningsprocessen. Selvom dette ikke påvirker fælgens sikkerhedsmæssige funktion, vil det kosmetisk være tydeligt, at fælgen har gennemgået en rettelse.

Hvis din bil lider skade på grund af dårligt vedligeholdte veje, fyldt med huller og ujævnheder, kan du potentielt få dækket omkostningerne til opretning af alufælge. At søge erstatning gennem kommunen er en mulighed, men vær forberedt på, at sådanne processer ofte kan være langtrukne, da det er tilfældet med de fleste offentlige instanser.

Det er vigtigt at du sikre dig dokumentation i form af f.eks billeder at hullet i vejen, og oplysninger på eventuelle vidner der har set det ske.

Her kommer fordelene ved at have en kaskoforsikring virkelig til sin ret. Denne type forsikring dækker skader på dit køretøj, inklusiv skader forårsaget af dårlige vejforhold, som standard. Skulle uheldet være ude, kan din forsikring endda tage skridtet videre og søge om erstatning fra kommunen på dine vegne. Dette frigør dig fra det administrative bøvl og sikrer, at du ikke selv skal stå for selvrisikoen eller oplever en stigning i din forsikringspræmie.

At have kaskoforsikring betyder derfor ikke kun økonomisk dækning i tilfælde af skader men også en betydelig lettelse i processen med at håndtere konsekvenserne af dårlige vejforhold.

Du kan læse meget mere om emnet på FDMs hjemmeside her

Efter en alufælg har modtaget en kraftig nok påvirkning til at blive skæv, eksempelvis ved et sammenstød med en kantsten eller et hul i vejen, er der ofte også risiko for, at bilens styretøj er blevet påvirket. Styretøjet på en bil er følsomt og kan kræve justering selv efter mindre forhindringer. Statistikker viser, at i næsten alle tilfælde (9 ud af 10), hvor en bil har haft en nærkontakt med en kantsten eller kørt gennem en dyb vandpyt, vil der være behov for justeringer.

Uden rettidig justering af styretøjet kan der opstå øget dækslid, skævslidning af dækkene og størrer rullemodstand som fører til højere brændstofforbrug. Dette kan i sidste ende resultere i, at dækkene slides ulovligt tynde (under 1,6 mm ifølge loven, men i praksis anbefales minimum 3 mm), ofte på dækkets inderside eller yderside, hvilket indikerer et problem med sporingen.

Derfor er det anbefalelsesværdigt at få foretaget en 4-hjulsmåling af bilen efter opretning af alufælge for at sikre, at både styretøj og hjulstilling er korrekt justeret. Dette skridt er afgørende for at undgå unødvendigt dækslid og sikre optimal køreeffektivitet og sikkerhed. At foretage denne justering i tide kan spare dig for yderligere omkostninger og sikre, at dit køretøj forbliver lovligt og sikkert at køre i.

Beskadigede fælge er ikke kun et æstetisk problem; de kan have betydelige konsekvenser for bilens ydeevne, sikkerhed og kørekomfort. Selv mindre skader på en fælg kan føre til en række problemer, der påvirker, hvordan bilen kører og opfører sig på vejen. Her er nogle af de vigtigste måder, hvorpå beskadigede fælge kan påvirke bilens ydeevne:

 

  • Dårligere køreegenskaber: En skæv fælg kan føre til, at bilen ikke kører lige, hvilket kræver konstant korrektion fra føreren. Dette kan gøre kørslen mere anstrengende og mindre sikker, især ved højere hastigheder.
  • Øget dækslid: Beskadigede fælge kan forårsage ujævn dækslid, hvilket betyder, at dækkene skal udskiftes oftere. Ujævnt slid kan også reducere dækkets greb på vejen, hvilket øger bremselængden og risikoen for udskridning.
  • Reduceret brændstofeffektivitet: Skævheder i fælgene kan øge rullemodstanden, hvilket betyder, at motoren skal arbejde hårdere for at bevæge bilen fremad. Dette kan føre til højere brændstofforbrug og dermed øgede driftsomkostninger.
  • Vibrationer: Beskadigede fælge kan forårsage vibrationer, der mærkes i rattet eller gennem bilens karrosseri. Disse vibrationer kan være ubehagelige for føreren og passagererne og kan også føre til yderligere skader på bilens affjedring og styretøj over tid.
  • Skader på støddæmper og styretøj: En beskadiget fælg kan overføre ujævne kræfter til bilens støddæmpere og styretøj, hvilket kan føre til for tidlig nedslidning eller skader på disse komponenter. Dette kan resultere i dyre reparationer og potentielt farlige køreforhold.
  • Sikkerhedsrisici: I ekstreme tilfælde kan en alvorligt beskadiget fælg føre til dækfejl, herunder dæksprængninger, især ved høje hastigheder. Dette udgør en betydelig sikkerhedsrisiko, ikke kun for føreren men også for andre trafikanter.

 

Det er derfor vigtigt at få inspiceret dine fælge ved mistanke og skævheder og få dem repareret eller udskiftet, hvis de er beskadigede. En professionel fælgopretning kan ofte gendanne beskadigede fælge til deres oprindelige tilstand, hvilket sparer dig for omkostningerne ved at købe nye fælge og hjælper med at opretholde bilens ydeevne og sikkerhed.

At forebygge skader på dine fælge kan spare dig for både tid og penge, samt sikre, at dit køretøj ser godt ud og kører optimalt. Her er nogle tips til, hvordan du kan minimere risikoen for at beskadige dine fælge:

 

  • Vær opmærksom på vejen: Undgå at køre i huller i vejen, og vær særligt opmærksom i områder med dårlig vejbelægning. Huller kan forårsage alvorlige skader på både fælge og dæk.
  • Hold afstand fra kantsten: Når du parkerer, skal du være forsigtig med ikke at køre over kantstenen med for høj fart. Rammer du for hårdt, vil påvirkningen ramme fælgen gennem dækket.
  • Kør forsigtigt på ujævne veje: På grusveje eller veje med mange forhindringer, såsom vejarbejde, er det vigtigt at reducere hastigheden og navigere forsigtigt for at undgå skader.
  • Få styr på dine dæk: Sikre, at dine dæk altid har korrekt dæktryk og er i god stand. Dæk, der er for lavt oppumpede, kan ikke tilbyde den samme beskyttelse til fælgen som korrekt oppumpede dæk.
  • Regelmæssig vedligeholdelse: Få regelmæssigt tjekket dine fælge og dæk for eventuelle skader eller tegn på slid. Tidlig opdagelse af mindre skader kan forhindre større reparationer senere.
  • Vælg veje med omhu: Hvis muligt, planlæg din rute for at undgå veje kendt for dårlig vedligeholdelse eller områder med hyppigt vejarbejde.

 

Ved at følge disse enkle råd kan du hjælpe med at holde dine fælge i topform og undgå unødvendige reparationer. Husk, at dine fælge ikke kun bidrager til bilens æstetik, men også til dens sikkerhed og ydeevne.

Når dine fælge bliver beskadigede, står du over for valget mellem at få dem oprettet eller udskiftet. Her er nogle væsentlige fordele ved at vælge fælgopretning frem for udskiftning:

 

  • Økonomisk besparelse: Fælgopretning er ofte betydeligt billigere end at købe nye fælge. Ved at vælge opretning kan du spare penge, uden at gå på kompromis med kvaliteten af dit køretøjs ydeevne eller udseende.
  • Miljøvenlig løsning: Ved at vælge at få oprettet dine fælge i stedet for at udskifte dem, bidrager du til en mere bæredygtig praksis. Mindre co2 genereres, da der ikke skal produceres nye fælge, hvilket er bedre for miljøet.
  • Bevarer originaliteten: For mange bilentusiaster og ejere af specialkøretøjer er det vigtigt at bevare bilens originale dele, inklusive fælgene. Oprettelse tillader dig at beholde de originale fælge, hvilket kan være afgørende for bilens æstetik og værdi.
  • Hurtigere proces: Tiden det tager at få oprettet en fælg, er ofte meget kortere end at bestille og vente på nye fælge. Dette betyder, at du hurtigere kan få dit køretøj tilbage på vejen.
  • Effektivitetsforbedring: Beskadigede fælge kan påvirke bilens køreegenskaber, herunder styring og brændstofeffektivitet. Ved at få dem oprettet, kan du genoprette bilens originale ydeevne og effektivitet.
  • Forbedret sikkerhed: Skæve eller beskadigede fælge kan udgøre en sikkerhedsrisiko. Fælgopretning sikrer, at dine fælge er i optimal stand, hvilket forbedrer din og dine passagerers sikkerhed.

 

Ved at vælge fælgopretning frem for udskiftning, kan du nyde godt af disse fordele, samtidig med at du opretholder dit køretøjs æstetik, ydeevne og sikkerhed. Det er en omkostningseffektiv, miljøvenlig og praktisk løsning på problemet med beskadigede fælge.