fbpx

Fælgopretning

Det er ikke så tit det sker, men du kan være uheldig, at køre i et større hul i vejen eller rabatten, og så kan fælgen blive slået skæv.

Er uheldet ude, så vil mange nok tænke, at der skal en ny fælg til, før det bliver godt igen, men det er mere reglen end undtagelsen, at fælgen sagtens kan rettes op igen.

Det er ikke en gør-det-selv opgave, at rette en alufælg op igen, for det kræver både udstyr, ekspertise og masser af varme, at få oprettet en alufælg.

Er dækket skadet?

Det første der skal ske, er at dækket skal afmonteres fra fælgen, så det er let at få fælgen tilbage i den oprindelige form.

Ved afmontering af dækket, så skal dækket inspiceres for skader. For det der ofte sker, når du rammer en kantsten eller et hul i vejen, er at den påvirkning som fælgen får, først rammer dækket, og ødelægger det.

Her er et eksempel på, hvad der kan ske med dækket, når du kommer for tæt på kantstenen.

skadet dæk

Sker det, at dækket bliver ødelagt på denne måde, så er der ikke nogen anden vej, end at få monteret et nyt dæk, da det er ulovligt at køre med, og der vil være en risiko for, at dækket springer under kørsel.

Opretning af alufælge

Når dækket så er afmonteret, så kan opretning af fælge begynde.

Først bliver fælgen monteret i noget der ligner en afbalanceringsmaskine (Med en bøjle henover), som også er udstyret med et mikrometer, som måler hvor skæv dine alufælge er.

Når fælgen er fikseret på aksen, så indstilles mikrometeruret, til den største ujævnhed på fælgen, som bliver udgangspunkt for målingen.

Så bliver fælgen roteret langsomt for at se, hvor ujævnhederne er placeret, og de bliver løbende markeret, så de kan findes igen, og oprettes.

Når hele fælgen er undersøgt for skævhed, så begynder arbejdet med, at oprette alufælgen.

Det sker ved, at de tidligere markeringer, der indikerer skævhederne, bliver varmet op med en gasflamme.

Der skal ikke meget varme til, før at aluminium bliver ”medgørlig” nok til, at fælgen kan oprettes.

Opretingen sker ved, at et hydraulisk stempel bliver sat mellem oprettermaskinen, og fælgen. Fordi maskingen er bygget til at modstå belastninger, så kan det hydrauliske stempel kun bevæge sig én vej, og det er ud mod fælgen.

Det tryk som stemplet giver, sammen med det opvarmet område på fælgen, er nok til, at alufælgen tager form efter påvirkningen, og derfor bliver lige (hvis du presser det rigtige sted)

Efter hver påvirkning af alufælgen, bliver der målt, om der skal oprettes mere, eller om opretningen er blevet helt lige.

Det er sjældent, at du får den rigtigt første gang, og det er også tilfældet for de professionelle, så derfor bliver der varmet og oprettet mange gang, indtil fælgen er HELT lige igen.

Revnet alufælg

Når der foretages opretning af alufælge, så er det ikke unormalt, at alufælgen slår revner, fordi der er så stor belastning på fælgen, når den rettes op.

Sker det at fælgkanten slår revner, så er det heller ikke noget problem hos Hjulfix, for vi giver hurtigt en vurdering af skaden, og kommer med en pris på reparation af din alufælge.

Efter at revnerne i alufælgen er blevet svejst, vil der være ”efterladenskaber” efter svejsningen, i form af for meget aluminium på fælgen (svejsningen).

Det er noget der skal fjernes i en drejebænk, som rotere i en høj fart, og påfører fælgen et skær, som skærer det overskydende aluminium af, så alufælgen får dens oprindelige form tilbage

Mange ”professionelle” fælgreparations virksomheder, som findes i dag, retter ikke fælgen op, men drejer bare alu af fælgen, indtil fælgen er blevet lige igen.

Dét er ikke nogen god løsning, og det svarer i min verden lidt til, at slagteren lige lægger (den tunge) tommelfinger på vægten.

Det er noget der kan svække fælgen, og det er ikke nødvendigt, hvis man ellers kender til håndværket med, at rette fælge op.

Opretning af fælge kan kræve omlakering

Når der både varmes på alufælgen, og presses med flere tons, for at få oprettet fælgen, så er der stor risiko for, at malingen på fælgen tager skade, hvis den ikke allerede har taget skade af at blive skæv.

Derfor er det tit en fordel at medregne en pulverlakering af dine alufælge.

Med en pulverlakering af dine alufælge, så er dine fælge så gode som nye, og du skal derfor ikke bekymrer dig om, om de ser godt ud, til næste sæson.

4-hjulsmåling efter opretning af alufælge

Når fælgen får nok påvirkning til, at den er blevet slået skæv, så er det også tit at styretøjet, er blevet skævt eller ødelagt, efter et sammen stød med en kantsten eller et hul.

Styretøjet er meget sart på en bil, for hvis du rammer den mindste forhindring på vejen, så er det nok til, at styretøjet trænger til at blive justeret.

9 ud af 10 gange, så er der noget at justere på, hvis du har været for tæt på en kantsten, eller være i en lidt for dyb vandpyt, med bilen.

Får du ikke taget hånd om justeringen af din bils styretøj, så begynder der med tiden at komme mere slid i dine dæk, hvilket resultere i, at du bruger meget mere brændstof, på grund af den store modstand i dækkene.

Når du så får sporet din bil, så kan det allerede være for sent, fordi at tyndslidte dæk (1,6mm, ifølge loven – 3mm i praksis) ikke er lovlige at køre på.

Det er ikke valgfrit, hvor man måler de 1,6mm, for tit så er det inderside eller yderside, som bliver slidt, i sådan et tilfælde her, hvor sporingen ikke er i orden.

Forsikringen dækker opretning af alufælge

Skulle det være vejen, som er så ujævn og fuld af huller, så er det faktisk muligt at få erstatning fra din kommune.

Men det er med kommunen, som med alle andre offentlige instanser… ALT tager tid.

Det gælder også for anmeldelser af skader på grund af dårlige vejforhold.

Derfor er det også en fordel, hvis du har kaskoforsikring, på din bil. Den dækker i første omgang, hvis du er ude for et selvforskyldt uheld.

Med en kaskoforsikring, så søger forsikringen også tit om erstatning for dig, gennem kommunen, så du slipper for alt bøvlet, og i sidste ende ikke kommer til at betale for selvrisikoen, eller får en prisstigning i dine forsikringspræmie.

 

 

Kontakt os

7 + 9 =