fbpx

Pulverlakering

Forskel på vandbaseret autolak og pulverlakering

Alufælge bliver tit lakeret hos en automaler, som bruger almindelig vådlak, fordi det har været det bedste måde at få et godt resultat.

Udviklingen indenfor pulverlakering er dog gået hurtigt de seneste år, og du kan derfor ikke længere se forskel på resultatet, når dine fælge er færdig malet.

Ja faktisk, så vil mange mene, at pulverlak er overgået vådlak, når det handler om finish, og effekter.

Afspil video

Hvad er pulverlakering?

Pulverlakering er en teknik, der i modsætning til almindelig maling, foregår med et tørt farvet pulver, som senere skal blive til et stærkt, fast og klart lad maling.

Det foregår ved, at fælgen bliver hængt på en metalkrog, gennem det hul, hvor luftventilen normalt sidder.

På den måde, så bliver pulvermalingen tiltrukket af den elektriskladet fælg, og fordeler sig derfor i et jævnt lag over hele fælgen.

Så bliver der koblet et kabel til, så alufælgen er elektrisk ladet, og derfor klar til at modtage et lag pulver.

Den malerpistol der bliver brug, er speciel, fordi den er bygget til at give en elektriskladning til de farvede pulverpartikler, som så bliver blæst ud, ved et lavt lufttryk.

FAQ

Ofte stillede spørgsmål!

Autolakering af fælge, er en proces der kræver erfaring og toldmodighed, for at få et perfekt resultat.
Det hele starter med at fælgene skal renses for gammel maling, hvilket foregår ved at de først bliver afsyret for maling, og derefter glasblæst, for at få de sidste rester af maling af.
Så bliver alufælgene renset med et opløsningsmiddel, for at fjerne gamle olierester og skidt, som stadig sidder i fælgen.
Når alufælgene er helt renset, så skal de i ovnen en tur, for at så de sidste affaldsstoffer ud af aluminiumen, så de er klar til at blive malet.
Når de kommer ud af ovnen, skal de have lov at køle af, før de skal renses igen, og så er fælgene klar til at blive malet.
Fælgene bliver hængt op i elektriskladet kroge, der gør at malerpartiklerne, som også er elektriskladet, fordeler sig i et jævnt lag over hele fælgen.
Når alle fælge er blevet pulverlakeret, så er det tid til, at de skal i ovnen.
Ovnen er stor nok til, at stativet, hvor fælgene hænger på, kan køres derind.
Der er lidt forskel på, hvor lang til de forskellige pulverlakeringer skal have, med gennemsnittet er ca. 200 grader i 10 minutter.
Får de for lidt, så bliver pulveret ikke helt smeltet, og får derfor en rigtig dårlig finish, men får de for meget, så bliver malingen porøs, og skrøbelig.
Nu er alufælgene færdig malet, og skal bare køle langsomt af, før de er klar til at blive sat på bilen igen.

Omlakering af en pulverlakeret fælg, er typisk et større arbejde, end hvis det var en vådlakeret fælg.
Det er fordi at pulverlakering er så hårdfør, at det ikke bare lige er til at sandblæse lakken af.
For at fjerne pulverlak, så skal fælgene i en kemisk blanding, der opløser malingen, og gør det muligt at rense det af med en højtryksrenser.
Det kan ske at det ikke er alt malingen der kommer af, og derfor skal fælgene tit en tur forbi glasblæseren, for lige at fjerne det sidste lak fra fælgen.
Når de så er glasblæst, så er det bare at følge den normale proces for pulverlakering af alufælge.

Som ordene antyder, så er pulverlakering en lakering der foregår med et farvet pulver, som bliver bag til maling, når det sidder på emnet.
Vådlakering er den traditionelle form for lakering, hvor en farve bliver sammen sat ved at hælde forskellige farver sammen i en kop, for så til sidst at sprøjte det på emnet.
Den mest udbredte og kendte form for maling, er helt sikkert vådmaling, og det skyldes helt sikkert at det også er den der er mest tilgængelig for den almindelige forbruger, og så kræver det ikke så meget udstyr som pulverlakering, hvilket også gør det til en mere alsidig metode at male med.
Men hvor vådlakering vinder på at kunne bruges af alle og til mange forskellige ting, så vinder pulverlakering på dens egenskaber, netop til alufælge.

Pulverlakering skiller sig ud ved, at den er mere robust og kan modstå mere end en almindelig lakering, hvilket er optimalt for fælge, da de tit er meget udsatte, og bliver udsat for vind, vejr, småsten og så videre.